KKKR (alias közbringa) kezdeményezés Szkopjéban

 

 

 

A Macedón Kerékpáros Szövetség együttműködési megállapodást kötött a héten a Szkopjei Városházával és a helyi parkolási vállalattal, hogy a parkolásból befolyó összegek egy részét a következőkre fordítják:

 

  • kerékpárforgalmi és közlekedésbiztonsági tanulmányok készítése
  • a város kerékpáros koncepciójának elkészítése
  • kerékpársávok kialakítása
  • kerékpárparkolók telepítése
  • kerékpáros útvonalak térképi megjelenítése
  • “közbringa” rendszer üzemeltetése*

 

A politikusok és a szakemberek tehát tőlünk keletre is egyre bátrabb lépéseket hajlandóak megtenni a városi mobilitás átalakítása terén. Mert nem elég megújítani egy történelmi városközpontot ahhoz, hogy az emberek valóban kihasználják a teret. Szükség van a mindenki számára elérhető, akadálymentes, emberbarát közlekedési útvonalakra is – kiemelten kezelve a nem motorizált forgalom igényeit. Az elérhetőséget a kerékpár képes városi környezetben leginkább javítani.

Rentalni-tocaci01--banskoli

 

A városban működő KKKR lényege, hogy óránként 10 dínárért lehet a bicikliket kikölcsönözni. A rendszer áprilistól október végéig üzemel 100 kerékpárral és 4 (nem automata) kölcsönzési ponttal. A megállapodás értelmében idén 80 kerékpárral és 2 új állomással is bővül a rendszer.

 

Sajnos az illetékesek legnagyobb problémája a nagy arányú “vandalizmus”, ami leginkább meghajlított kerekeket, kivágott gumiabroncsot jelent, de nem ritka a lopás sem. A tavalyi évben 379.000 dínárt (< 2 milli Ft) költöttek karbantartásra és javításra, ezzel szemben csak 114.000 dínár bevételt hozott a használati díj. Sajnos a hivatalos kommunikáció nem mond semmit a reklámbevételekről :-/

Április 1-jén indul a hivatalos bringás szezon Macedónia fővárosában, ahol félmillió ember él (890/km2 népsűrűség mellett) és Magyarországhoz hasonlóan az előző évtizedek közlekedésfejlesztési beruházásai 99%-ban a gépjárműforgalomra koncentráltak. Most viszont változnak a szelek! Változik a gondolkodásmód, elvégre Macedónia sem az autóiparban sem a olaj business-ben nem érdekelt, a lakosság pedig szeretne olcsó, kényelmes, biztonságos közlekedési módot találni. A kerékpározás részaránya jelenleg minimális, de a feltételek javításával és jó kommunikációs kampányokkal talán itt is robbanásszerű lesz a növekedés.

 

*1 MKD = 5 HUF
forrás: http://www.novamakedonija.com.mk/ via NaTochak
 
Advertisements

About KeReTTeReK

What is this all about?
This entry was posted in biciklizés, KKKR - közbringa and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s