Kritikus a tömeg a Gellért rakparton! #1

Itt a tavasz, egyre többen ülnek ismét kerékpárra a fővárosban, ami nagyon örvendetes, ugyanakkor jó néhány kérdést és műszaki problémát is felvet. Sajnos a hazai döntés-előkészítési kultúra (még mindig) csak és kizárólag a közösségi közlekedést választók utazási idejét és az adott keresztmetszetek maximális gépjárműforgalmát veszi figyelembe és nem számol sem a gyalogos, sem a kerékpárforgalommal. A csökkent mobilitással élők (people with reduced mobility) igényei is csak elvétve jelennek meg a budapesti városfejlesztések alkalmával, ezért célszerűnek tartanánk, ha a közlekedésfejlesztési projektetek előkészítése azzal kezdődne, hogy felmérik valamennyi közlekedési mód igényeit!

Az indexen bemutatott, azóta lakossági fórumokon és szakmai egyeztetéseken is felbukkant tervek a Bem rakpart esetében például a gyalogos sétányt, a fonódó villamospályát és “a gépjárműforgalom igényeit” tudja csak megoldani. A jelenleg ismert tervek kerékpárosbarát szempontból nem elfogadhatóak. A Gellért rakpart esetében pedig még tervek sincsenek.

A Duna mente kerékpáros túraútvonal (alias EuroVelo6) Európa egyik legszebb panorámáját kínálná a közlekedőknek a Margit hídtól egészen a Lágymányosi hídig. Nem egy embert ültetett kerékpárra a rakparton való tekerés életérzése. Értelemszerűen a Duna mellett futó kerékpárforgalmi főhálózati nyomvonalnak egységesnek, gyorsnak és biztonságosnak kell lennie, ezt pedig csak egy átgondolt stratégiába való integrálással lehet elérni. A következő 2 évben a Hajógyári sziget K-hídjától a Kopaszi gátig futó jelenlegi nyomvonalat teljes hosszában kellene felülvizsgálni és az igényeknek megfelelően, a hatályos Útügyi Műszaki Előírások szerint fejleszteni.

Nincsenek pontos forgalmi adataink Budapest szerte, de mintavételes forgalomszámlálásokat végeztünk a Gellért rakparton a Rudas fürdő vonalában és a mért értékeket összehasonlítottuk a Múzeum körúton üzemelő automata kerékpárszámláló adataival. Az eredményt a következő grafikonon szemléltetjük.

szamlalas gellert 01

Magyarra fordítva a helyzetet: az előírások szerint a kerékpárforgalom nagysága szükségessé tenné a “kerékpárút” és a gyalogos felület elválasztását. Különös tekintettel a Rudas fürdővel szemben található buszmegálló környékén.

This slideshow requires JavaScript.

A Gellért hegy és a Duna között meglehetősen szűk a rendelkezésre álló keresztmetszet, de a város hosszú távú célja a kerékpárral közlekedők arányának növelése (2020-ra 10%!), ehhez pedig attraktív létesítményekre van szükség! A szűkös büdzsé miatt kizárólag földhözragadt műszaki megoldások jöhetnek szóba (bezzeg a tervezők agyában szárnyal a kreativitás, lásd: London // kolelinia™), de fel kellene végre rajzolni Budapest térképére azt a kerékpáros főhálózatot, ami a minden itt lakó és dolgozó számára megteremti a “biztonságos kerékpározás” szubjektív érzetét, ugyanakkor a gépjárműforgalommal történő keresztezések és fonódások objektív biztonságosan (a nemzetközi tapasztalatok alapján is igazolt módon) legyenek kialakítva. Magas szolgáltatási színvonalra van tehát szükség, ami a Gellért rakpart esetében egy minél egyenesebb vonalvezetésű szeparált kerékpárút lenne, egyoldali vezetés esetében minimálisan 3 méteres nettó szélességgel.

… hamarosan folytatjuk!

Advertisements

About KeReTTeReK

What is this all about?
This entry was posted in biciklizés and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s